Awak BERAK???

Suatu hari saya sedang men'tasmik' budak2 tahun 1 di sekolah... sampai giliran seorang budak tu, saya nampak dia resah gelisah, muka dia merah, matanya berair hendak menangis... saya dengan penuh perasaan empati cuba tenangkan dia dengan gosok-gosok belakang dia sambil saya bertanya...
"Kenapa dengan awak?"
dia tunduk sambil tangannya mengutis-ngutis baju dan seluarnya.
"Awak sakit perut?"
dia geleng kepala...
"Awak takut kat ustazah ke?"
dia geleng jugak...
"Ada orang buli awak?"
dia geleng jugak..
"Cuba awak cerita kat ustazah, kenapa awak nangis?"
dia mengetap bibir dan tiba-tiba saya terbau sesuatu.... dengan perasaan suspen, saya bertanya
"AWAK BERAK??"
terus dia mengangguk dan saya terus arahkan dia pergi ke tandas.. huhu...
cairan kuning berjejeran di lantai dari meja guru sampailah ke tandas...
aduss... dan tukang menguruskannya adalah saya...terpaksa mengangkut pasir untuk ditimbus bagi menutup cairan kuning sepanjang jalan dan menghapuskan bau yang cukup menyeksakan...
bayangkan lah..

situasi macam ni saya percaya semua guru-guru yang pernah mengajar di darjah 1 mengalaminya.. menjadi guru darjah satu ni, bukan sekadar mengajar ABC atau alif ba ta, tapi segalanya kena ambik tahu... pelajar kita macam-macam kerenah...
besar pengorbanan guru-guru darjah 1 ni dan patut diberi pengiktirafan lebih dari guru-guru tahun 6... fikir2kan lah...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

1 Response to "Awak BERAK???"

  1. eyezanadia says:
    January 10, 2010 at 4:25 AM

    upsss...

Post a Comment